De doorbaak van de speed pedelec, wat in lijn zou liggen met het milieubewustzijn, blijft vooralsnog uit. BOVAG is van mening dat dit komt doordat de speed pedelec in de bebouwde kom op de rijbaan moet plaatsnemen. Het zou de gouden toekomst moeten zijn maar vooralsnog schrikt het veel potentiële kopers af omdat het een extra obstakel zou zijn.
In Nederland rijden al meer dan 10.000 speed pedelecs rond die een topsnelheid van 45 km/u kunnen bereiken. Hierdoor moeten deze snelheidsduivels in de bebouwde kom plaatsnemen op de rijbaan tussen de auto’s en motoren. Maar dat is volgens Bertho Eckhardt, voorzitter van Koninklijk Nederlands vervoer, niet handig: “Het kind wordt met het badwater weggespoeld. In plaats van deze snelle elektrische fietsen zoveel mogelijk te faciliteren, worden er juist obstakels opgeworpen”. Ook moeten de speed pedelecs door de nieuwe regelgeving voorzien zijn van een claxon en richtingaanwijzers.
Waar een stijging werd verwacht stond, eveneens als 2015 en 2016, eind 2017 de teller op 3.500 verkochte exemplaren. Ook wordt dit aantal verwacht voor het jaar 2018. In het begin van dit jaar leek de weg omhoog te zijn ingezet, maar dat bleek het gevolg te zijn van meer aankopen door extra aanbieders. Bovendien komen er steeds meer speed pedelec merken op de markt. Bekende modellen van dit moment zijn: Stella Gualtiero, Stromer ST5 Sport, Gazelle Cityzen Speed en Riese & Müller Supercharger.
Bertho Eckhardt vervolgt zijn verhaal met: “En daar wringt de schoen”. Hier doelt hij op de maximale snelheid (45 km/u) die aangehouden wordt bij de regelgeving voor de speed pedelec. “Deze snelheid kun je alleen op lange rechte stukken behalen en met heel veel fysieke inspanning.” Deze snelheid ligt in de bebouwde kom vele malen lager, omdat je simpelweg deze snelheid niet kunt halen. Daarom is hij van mening dat de speed pedelec weer terug moet naar het fietspad. Ook zijn automobilisten (nog) niet gewend aan de fietser op de rijbaan waardoor er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. “Een speed pedelec is en blijft een fiets en die hoort wat ons betreft sowieso op het fietspad thuis”, sluit Bertho Eckhardt af.
Voorspelde gouden toekomst
De gouden toekomst, die door vele deskundige voorspelt werd, blijft vooralsnog uit. Veel potentiële kopers zien af van een speed pedelec en pakken toch weer de auto naar het werk. En dat is heel vervelend voor de vooropgestelde ambitie die Nederland heeft op het gebied van CO2-reductie, luchtkwaliteit en betere bereikbaarheid. Door middel van een speed pedelec kan de werkende Nederlander grote afstanden afleggen tussen woon- en werkplaats. Ook de plannen om extra fietssnelwegen aan te leggen komt hierdoor in gevaar.
Bron: BOVAG
Rij je ook wel eens op de weg met een speed pedelec? Of wil je reageren? Laat hieronder dan een reactie achter!