E-bike accu opladen in de winter

De winter staat weer voor de deur. Lees hier hoe je je e-bike accu moet opladen in de winter. De koude temperaturen in de wintermaanden hebben veel invloed op het bereik van je elektrische fiets. Wanneer je je fiets gebruikt voor het vervoer naar je werk, is het slim om rekening te houden met het mindere bereik. De prestaties van de e-bike gaan in de winter achteruit door twee gevolgen van het koude weer. Bij een lage temperatuur is het niet mogelijk om de accu volledig op te laden. Daarnaast neemt de ‘interne weerstand’ in de accu toe. Kortom, je accu moet harder werken om dezelfde kracht te leveren.

Maximale accucapaciteit neemt af bij lage temperaturen

De accu van je e-bike kan bij lage temperaturen niet volledig worden opgeladen en heeft dus een lagere capaciteit dan wat de accu normaal heeft. Dit verschil kan oplopen tot zelfs 20%. Het helpt ook niet om de accu dan langer op te laden, die 20% komt er niet meer bij. Gelukkig is dit tijdelijk! Als je de accu later weer opwarmt tot kamertemperatuur, kan de accu weer de oorspronkelijke capaciteit opslaan. Stel dat je in de winter dus met je e-bike gaat fietsen, moet je er rekening mee houden dat het bereik een stuk lager zal zijn.

Rendement daalt bij lage temperaturen

Bij koud weer presteert een accu minder goed. Dit komt door de interne weerstand. Bij koude temperaturen heeft de accu moeite om de energie uit de accu op te nemen. Hierdoor levert de accu minder spanning aan de motor. Hierdoor nemen de prestaties, waaronder de actieradius, sterk af.

Wat kan je doen om de gevolgen van koud weer tegen te gaan?

Het makkelijkste wat je kan doen is voorkomen dat je de accu oplaadt in de koude buitenlucht. Daarom raden wij aan om de accu binnen te halen en deze op kamertemperatuur op te laden. Sommige fietsen hebben een uitneembare accu. Zo’n accu neem je makkelijk mee naar binnen. Als de accu bijvoorbeeld in het frame zit verwerkt, is dat wat lastiger. Bekijk dan toch de mogelijkheden om de fiets binnen op te laden, want het scheelt al snel 20% van de accucapaciteit. De interne weerstand is een stuk lastiger te bestrijden. Als je fiets in de kou, neemt de temperatuur van de accu af. Hierdoor stijgt de interne weerstand van de accu en zal de actieradius afnemen.

Je zou natuurlijk de accu in kunnen pakken met enkele doeken om deze beter te isoleren, maar dat is niet heel gebruikelijk. Daarom is het aan te raden om, als je op de plaats van bestemming ben aangekomen, de accu van de fiets te verwijderen en deze binnen op te slaan. Hierdoor neemt de temperatuur weer toe en daarbij de interne weerstand af. Op deze manier kan je je accu weer opladen tot de volledige capaciteit en begin je de terugreis met een verse accu.

Als deze maatregelingen niet genoeg zijn heb je nog de volgende opties:

  • Een tweede accu die je gebruikt als de andere leeg is;
  • Een accu kopen met een grotere capaciteit waardoor de afname van de capaciteit wordt gecompenseerd;
  • Gebruik de fiets zonder ondersteuning als de accu het opgeeft.

Zoals in andere blogpost raden wij aan om een accu te kopen met een grote capaciteit. Hierdoor heb je meer mogelijkheden om de levensduur van de accu te verlengen. We kunnen natuurlijk voorstellen dat je je e-bike minder vaak gebruikt tijdens de wintermaanden. Maar hoe sla je je accu op in de winter? Lees hier meer over in ons blog over hoe je een accu moet opslaan als je deze een tijd niet gebruikt.

Job

Job is onze e-bikespecialist. Vraag hem het hemd van het lijf over motorsystemen en accu's.
Fietst op: Custom made fixie