Levensduur e-bike accu verlengen

Er zijn mensen die denken dat het geen zin heeft om op het gebruik van de accu te letten. Ze laden de accu volledig op en rijden deze dan ook weer helemaal leeg. Dit soort gebruik komt niet ten goede van de levensduur van de accu. Met dit soort gebruik kan de accu steeds minder energie vasthouden en wordt na enkele jaren onbruikbaar. Ondanks veel mensen denken van niet, kan je als consument wel degelijk de levensduur van je accu verlengen. Nieuwe accu’s zijn vaak erg kostbaar, dus het verlengen dan de levensduur van de accu kan je als e-bike gebruiker veel geld opleveren. De levensduur is afhankelijk van twee dingen: het accu type en de maximale accucapaciteit. Het kopen van een accu met het juiste materiaal en veel accucapaciteit is kost vaak veel geld, maar dit verdient zich op de lange termijn terug.

Levensduur van verschillende accu typen

Het type accu is het meest belangrijk als het gaat om de levensduur van de accu. Een NiMh (Nikkel Metaalhydride) accu gaat in vergelijking met de nieuwe LiFePo4 (Lithium) accu, kort mee. Naast het materiaal kan de levensduur van de accu verlengd worden door het juist op- en ontladen van de accu.

De prestaties van een accu zijn erg afhankelijk van de omstandigheden. Aspecten zoals temperatuur en stroomsterkte zijn van grote invloed. Fabrikanten zullen de accu dan ook specificeren bij bepaalde omstandigheden. Als een fabrikant aangeeft dat een accu 500 laadcycli meegaat, betekent dat niet dat na deze 500 de accu kapot is. Na die 500 cycli kan het zijn dat de accu niet meer over de totale capaciteit beschikt. In simpele woorden; de accu kan niet meer zo veel energie opslaan als toen de accu nieuw was. Op de beschrijving van de accu wordt vaak de waarde DoD (Depth of Discharge) genoemd. Hiermee kan de fabrikant aangeven wat de invloed is van het diep ontladen van de accu.

Welke acties kan je ondernemen om de levensduur van je accu te verlengen?

  • Laadt een accu niet altijd helemaal op;
  • Gebruik je je accu een tijdje niet? Laad deze dan niet meer op dan 40%;
  • Ontlaad de accu niet te snel;
  • Rij een accu nooit helemaal leeg;
  • Bewaar je accu bij een zo laag mogelijke temperatuur;
  • Zorg dat je de accu nooit diep ontlaadt.

Laadt een accu niet altijd helemaal op

Een belangrijke maatregel die je kan nemen is zorgen dat je de accu niet geheeld oplaadt. De name van opladen heeft invloed op het aantal laadcycli van een lithium accu.

Laadpercentage Gemiddelde laadcycli
100% 400-500
90% 500-1100
70% 1100-2300
50% 2300-4000

Zoals je ziet aan het gemiddeld aantal laadcycli, loont het om de accu niet volledig op de laden. Maar hoe doe je dat dan? Acculaders laden de accu natuurlijk elke keer volledig op. Jammer genoeg hebben fabrikanten geen mogelijkheden tot het handmatig instellen van de maximale lading. Het is alleen mogelijk om dit handmatig te doen. De verwijderbare accu’s hebben vaak led-lampjes ingebouwd die aangeven tot hoever de accu is opgeladen. Die kan je gebruiken als je wilt zien hoever de accu is opgeladen.

We horen mensen al denken: “Maar dan kan ik toch helemaal niet ver rijden als ik mijn accu niet volledig oplaad?” Klopt. Daarom is het aan te raden om een accu te kopen met een hoge capaciteit. Dit kan in de praktijk een stuk duurder zijn dan de accu’s met een lage capaciteit, echter betaald dit zich terug door de langere levensduur van de accu.

Gebruik je je accu een tijdje niet? Laad deze dan niet meer op dan 40%

Het kan voorkomen dat je jouw e-bike een tijd niet gaat gebruiken, bijvoorbeeld tijdens de vakantie of de wintermaanden. In dat geval is het verstandig om de accu koel op te slaan en met een lading van rond de 40%. Er zijn mensen die de accu voor de wintermaanden juist even “goed” opladen. Dit is juist niet goed voor de accu! Het idee voor het opladen van tot 40% is afgekeken bij fabrikanten. Als fabrikanten een nieuwe fiets afleveren, laden zij deze ook niet meer dan 40%. Dit doen zij om veroudering van de accu tegen te gaan.

Ontlaad de accu niet te snel

Over het algemeen is het niet goed voor accu’s om de capaciteit snel leeg te trekken. Door bijvoorbeeld altijd op de maximale ondersteuningsstand te fietsen, ontlaadt de accu sneller dan als je op een lagere stand fietst. De mate van ontlading heeft grote invloed op de levensduur van de accu. Dit ‘trucje’ heeft minder invloed op de accu dan het niet volledig laden van de accu. Maar alle kleine beetjes helpen!

opladen lithium accu e-bike

Rij een accu nooit helemaal leeg

Er zijn mensen die zeggen dat je het goed voor de batterij is om je accu eens in de zoveel tijd helemaal leeg te rijden. Dit is een fabeltje! Voor Lithium accu’s geldt dat hoe minder diep deze ontladen worden, hoe langer de accu meegaat. Zorg er dus voor dat je de accu zo min mogelijk leeg rijdt.

Bewaar je accu bij een zo laag mogelijke temperatuur

Zoals al eerder vermeld kan je een accu het beste opslaan in een koele omgeving. De levensduur van een accu neemt namelijk sneller af als deze wordt opgeslagen in een warme omgeving. We kunnen ons natuurlijk voorstellen dat je tijdens het fietsen geen invloed hebt op de temperatuur. Maar als je de fiets ergens neerzet, kan je deze op een schaduwplekje neer te zetten.

Als je thuis bent, heb je wel degelijk invloed op waar je de e-bike/accu opslaat. Zorg dat de e-bike/accu in een ruimte opslaat waar het koel is. Hoe koeler de accu wordt opgeslagen, hoe langer de accu meegaat. We raden echter niet aan om de accu in de vriezer te leggen, want temperaturen onder het vriespunt zijn niet goed voor de accu.

Het is ook belangrijk om warme auto’s te mijden. We kunnen ons voorstellen dat je tijdens de vakantie de accu’s wel eens in de auto neerlegt. Zorg dat de accu in dat geval zo goed mogelijk geïsoleerd is door er bijvoorbeeld een handdoek omheen te wikkelen.

Zorg dat je de accu nooit diep ontlaad

Belangrijk! Als je de accu verder ontlaadt dan het kritische ontlaad punt, raakt de accu defect. Dit fenomeen wordt diepontlading genoemd en is funest voor de accu. Op dat moment is het alleen nog maar mogelijk om de accu te vervangen of te reviseren. Het leeg rijden van de accu betekent niet direct dat er diepontlading optreedt. Het is natuurlijk niet goed voor de accu, maar gaat hierdoor niet kapot. Het gaat pas mis als je na het leeg rijden de accu dagen of weken niet oplaadt. Hierdoor komt de accu onder het kritische punt waarna deze niet meer te redden is. Daarom is het dus erg belangrijk dat je na het leeg rijden van de accu, deze zo snel mogelijk weer oplaadt.

Conclusie

Zoals hierboven te lezen, is het zeker mogelijk om met zorgvuldig gebruik van de accu de levensduur ervan te verlengen. Hieronder volgt nog een kleine samenvatting met alle tips:

  • Zorg dat je de accu niet elke keer volledig oplaadt. Laat deze niet boven de 90% komen;
  • Belast de accu zo min mogelijk door met een lagere trapondersteuning te fietsen;
  • Bij langdurige stilstand opladen tot 40% en zo koel mogelijk opslaan. Zorg dat de accu niet onder het vriespunt komt;
  • Zorg dat als je de accu leeg rijdt, je deze zo snel mogelijk weer oplaadt;
  • Indien mogelijk, zorg ervoor dat je de accu op kamertemperatuur oplaadt;
  • Zorg dat je de accu niet te ver ontlaadt. Het beste is om de fiets niet onder de 50% te laten komen;
  • Koop een accu met een zo groot mogelijke capaciteit en laat deze dus niet helemaal leeglopen.

Job

Job is onze e-bikespecialist. Vraag hem het hemd van het lijf over motorsystemen en accu's.
Fietst op: Custom made fixie