Op het moment worden elektrische fietsen steeds duurzamer. Als je ervoor zorgt dat de fiets droog blijft, kan een e-bike makkelijk tien jaar mee. Helaas haalt de accu van een elektrische fiets deze tien jaar niet. Tegenwoordig is de levensduur van een e-bike accu vier tot zes jaar. Het is niet zo dat de accu het na vier jaar op een moment niet meer doet, maar de capaciteit neemt langzaam af. Deze capaciteit kan zo drastisch afnemen in de jaren dat de accu niet meer bruikbaar kan zijn. Waar de e-bike in nieuwstaat 80 km bereik had, kan deze dan teruglopen tot een bereik van 20km. In dit geval wordt de accu als niet bruikbaar gezien en wordt aangeraden om deze te vervangen of te reviseren.
Levensduur van verschillende typen accu
De levensduur van een e-bike accu is vooral afhankelijk van welke materiaal er in de batterij wordt gebruikt. De wijze waarop de accu gebruikt wordt, heeft wel degelijk invloed op de levensduur maar over het algemeen wordt deze bepaald door het materiaal. Het is zelfs zo dat als je de accu helemaal niet gebruikt, dat de levensduur al afneemt. Het is normaal dat de capaciteit van de accu afneemt. De capaciteit vanuit de fabriek wordt dan niet meer gehaald. Wanneer je de accu ontlaadt door ermee te fietsen, wordt de capaciteit per keer dat je de accu weer oplaadt, stukje bij beetje, minder. Na vier tot zes jaar ontladen en opladen neemt de capaciteit in de meeste gevallen zo erg af dat de accu aan vervanging toe is. Over het algemeen is de levensduur van de accu afhankelijk van welk type de accu is. Lees hier meer over verschillende typen accu’s. De meest bekende type accu’s zijn:
- Nikkel Metaal Hydride accu (NiMh);
- Li-Ion;
- LiFePo4;
- Nikkel Cadmium (NiCd).
De levensduur van de NiMh accu is het minst van bovengenoemde typen. Een NiMh accu, gaat gemiddeld drie jaar mee. Daarna komt de Li-Ion accu, dit type accu gaat zo’n vier jaar mee. De LiFePo4 heeft de hoogste levensduur van allemaal. Met deze accu kan je ongeveer zes jaar onbezorgd fietsen. Het enige nadeel van deze accu is dat de techniek die wordt gebruikt, nog erg kostbaar is. Fietsen met een dergelijke accu zijn een stuk duurder en zijn moeilijk te vinden. Op het moment is het nog niet aantrekkelijk voor fabrikanten deze nieuwe techniek in hun elektrische fietsen te verwerken.
Levensduur verlengen
Zoals hierboven heeft het materiaal de grootste invloed op de levensduur. Dat betekent niet dat je door de accu op de juiste manier te gebruiken de levensduur kan verlengen.
Levensduur accu zonder deze te gebruiken
Je zou denken dat als je de accu niet gebruikt, dat deze na een tijd nog net zoveel energie bevat als toen je de accu net had opgeladen. Jammer genoeg is dit niet het geval. Zelfs als accu’s niet worden gebruikt, neemt de maximale capaciteit af. In het geval van het aanschaffen van een nieuwe fiets, heeft de accu een tijdje in opslag geleden voordat deze in de fiets is gezet. Dit betekent dus dat in de tijd van produceren en monteren de accucapaciteit al afneemt. In een accu die niet wordt gebruikt vinden alsnog chemische processen plaats die de levensduur en capaciteit negatief beïnvloeden. Daarbij speelt de opslagtemperatuur een grote rol.
Bij lage temperaturen zal de capaciteit minder afnemen dan als de accu in het zonnetje ligt te bakken. Dit betekent dus dat wanneer je een nieuwe accu koopt, deze al minder capaciteit heeft dan toen de accu van de productieband kwam. Dit probleem is bekend bij fabrikanten en hebben onderzoek gedaan hoe zij de afname van capaciteit tegen kunnen gaan. Uit het onderzoek blijkt dat als de accu tot 40% wordt opgeladen, deze minder snel verouderd. Dit gegeven kan ook handig zijn als je weet dat je je accu een tijdje niet gaat gebruiken. Het is dan slim om deze op te laden tot ongeveer 40% of juist leeg te rijden tot de accu op 40% capaciteit zit. Op deze manier voorkom je dat de levensduur van de accu afneemt tijdens de wintermaanden.