We gaan het hebben over de voordelen van de middenmotor. Zoals de naam middenmotor al aangeeft, hebben we het hier over een motor die is geplaatst in het midden van de fiets, op de trapas. In de afgelopen jaren worden er steeds meer elektrische fietsen verkocht met een middenmotor. Waarom wint een middenmotor populariteit?
Voordelen middenmotor
De middenmotor bevindt zich in het midden van de fiets. De motor ligt laag en tussen de wielen, waardoor deze fietsen een goede balans hebben. Het verschil met een traditionele voorwiel– en achterwielmotor is dat de middenmotor zorgt voor een stabieler gevoel tijdens het fietsen. Ook het optillen wordt een stuk makkelijker omdat het gewicht verder naar voren is geplaatst dan bij een achterwielmotor.
Een middenmotor geeft een gevoel van natuurlijke trapondersteuning. Het komt weleens voor dat modellen zonder middenmotor een ‘trekkend’ of ‘duwend’ gevoel geven tijdens het fietsen met ondersteuning. Met een middenmotor is dit niet het geval omdat de motor de ondersteuning direct overbrengt op de trapas. Met de ingebouwde krachtsensor wordt de mate van ondersteuning afgesteld op basis van hoeveel kracht de fietser zelf levert. Hierdoor maakt de fiets het mogelijk om de ondersteuning te doseren. Hoe minder hard de fietser trapt, hoe meer de fiets zal ondersteunen.
Een ander voordeel aan de middenmotor is dat je flexibel bent in de keuze van het type versnelling. Doordat de motor in het midden zit, kunnen fabrikanten alle soorten versnellingen op het achterwiel gebruiken. Voorbeelden hiervan zijn de naaf- en derailleurversnelling. Daarnaast is een middenmotor handiger bij kleine reparaties zoals het plakken van de achterband. Bij het plakken van een achterband zit een achterwielmotor altijd in de weg en maakt dergelijke reparaties een stuk moeilijker (en kostbaarder).
Overzicht voordelen
✓ Motor zit precies in het midden wat ten goede komt van het rijgedrag;
✓ Middenmotor kan in het midden van de trapas weggewerkt worden, achter de trappers;
✓ Krachtoverbrenging van een middenmotor gaat geleidelijk;
✓ Het is mogelijk om een gesloten kettingkast te gebruiken;
✓ Meerdere mogelijkheden in type versnellingen.
Nadelen middenmotor
De middenmotor heeft enkele nadelen. Vooral bij oudere modellen maakt de middenmotor meer geluid. Dit komt door de tandwieloverbrenging bij deze modellen. Bij de nieuwere modellen wordt de motorbehuizing zo gemaakt dat deze amper geluid doorlaat, waardoor de middenmotor fluisterstil is.
Naast het geluid, hebben de oudere modellen middenmotor nog enkele kinderziektes. Het is namelijk zo dat door de kracht van de motor de ketting schade oploopt. Dit is opgelost door aanpassingen aan bepaalde onderdelen. Zo worden nieuwe modellen geleverd met kettingen van sterkere staalsoorten of zelfs vervangen door een aandrijfriem. Voor fabrikanten was het een uitdaging om de motorbehuizing spatwaterdicht te maken. Door de stroomkabel, uitstekende trappers en de ketting of aandrijfriem, was het lastig om het water buiten te houden. Op het moment zijn alle middenmotoren spatwaterdicht. Handig als je een buitje hebt tijdens het fietsen.
Overzicht nadelen
× Fietsen met een middenmotor hebben over het algemeen een hogere aanschafprijs;
× Oudere modellen met een middenmotor maken een stuk meer geluid dan de fietsen met een voor- of achterwielmotor;
× Oudere modellen hebben last van meer slijtage aan ketting en tandwielen.
Kopen van e-bike met middenmotor
Bij het kopen van een elektrische fiets met middenmotor moeten twee aspecten in het achterhoofd gehouden worden:
- Vaak zijn modellen met een middenmotor een stuk duurder dan de modellen met een achterwiel- of voorwielmotor.
- Een middenmotor komt niet ten goede van de instaphoogte van de fiets. Hoe klein de motor ook is, deze zal altijd in de weg zitten bij het produceren van het frame.
> Bekijk hier alle elektrische fietsen met middenmotor
Tip: Om teleurstellingen te voorkomen raden wij altijd aan om een goede proefrit te maken voordat je een e-bike aanschaft.