Een nieuwe fiets kopen?
Ga eens langs bij je lokale specialist!
Lokaal shoppen of online bestellen?
De online verkoop van fietsen in Nederland groeit de laatste jaren hard. Grote spelers met sterke marketing, zoals Fietsenwinkel en Stella, hebben hier een grote bijdrage in gehad. Koop je online, dan kun je gemakkelijk alle prijzen van fietsen vergelijken en zo jouw ideale fiets voor de laagste prijs in huis halen.
De lokale fietsenwinkel staat echter nog lang niet buitenspel. Je kunt er terecht voor kundig advies en een uitgebreide proefrit. Dat is toch wel prettig als je op het punt staat enkele honderden euro’s uit te geven. Verder is het handig om een aanspreekpunt in de buurt te hebben wanneer er iets aan de hand is met je nieuwe fiets.
Steeds meer webshops breiden zich uit met fysieke winkels, terwijl de traditionele ketens zich meer en meer op online begeven. Op deze manier combineren zij het gemak van online kopen met de service van de lokale fietsenwinkel.
Maak een proefrit
Het grote voordeel van een lokale fietsenwinkel is natuurlijk de mogelijkheid om verschillende fietsen in het echt te zien en er een proefrit op te maken. Je krijgt direct een goed beeld van de bouwkwaliteit van de fiets, iets wat vaak lastig is om te bepalen op basis van een paar foto’s.
Maar ook als je online koopt, zijn er verschillende mogelijkheden om een fiets eerst te testen. Zo biedt bijvoorbeeld Stella de mogelijkheid om een proefrit aan huis aan te vragen. Verder kun je natuurlijk een fiets gewoon bestellen, om hem daarna weer terug te sturen als hij niet bevalt. Hier zitten vaak wel extra verzendkosten aan vast. Lees vooraf goed de voorwaarden voor het retourneren.
Service en onderhoud
Wanneer je een fiets hebt gekocht bij de fietsenwinkel in de buurt, dan is dit direct je aanspreekpunt voor service en onderhoud. Je kunt gewoon langskomen wanneer het je uitkomt en het personeel zal je ongetwijfeld goed van dienst zijn. Je hebt daar immers kort geleden die mooie fiets gekocht.
Bestel je je fiets online, bedenk dan vooraf dat het soms wat lastig kan zijn als er iets mis is met de fiets. Met name wanneer het iets is dat onder de garantie van de fiets valt.
Fietsenmakers zetten hun eigen klanten (logischerwijs) op de eerste plaats. Kom je dan met je ‘internetfiets’ binnen voor een reparatie, dan kan het bijvoorbeeld zijn dat je reparatie een stuk langer duurt. Bovendien zijn er steeds meer fietsenmakers die internetfietsen weigeren. Het gaat dan vooral om de low-budget fietsen, van die dingen die je ook wel in de bouwmarkt ziet staan.