Wegwijzer: Racefiets kopen

Wil je een nieuwe racefiets kopen? Dan kom je voor een hoop keuzes te staan. Ga je voor een carbon of aluminium frame? Welke afmontage kies je? Elektronisch schakelen? De opties zijn eindeloos, de enige beperking is je budget. Wij helpen je graag op weg in je zoektocht! Met een paar video’s van RTL 7 Tour du Jour ter illustratie.

1. Afmontage

De afmontage of de groep omvat de onderdelen die op een racefiets zijn gemonteerd. Denk aan de remmen, derailleurs (schakelsysteem) en de crankset. Doorgaans zijn deze onderdelen van dezelfde productlijn. Er zijn drie grote spelers op de markt, die ieder weer verschillende modellen voeren: Shimano, Campagnolo en SRAM.

Shimano

Dit merk kom je veruit het meest tegen op racefietsen. Het productgamma van Shimano reikt van low-budget tot high-end, het is dus belangrijk om bewust te zijn van de verschillende modellen en hun benaming. De groepsets die Shimano voert in prijs oplopend zijn: Sora, Tiagra, 105, Ultegra, Dura Ace. Daarnaast zijn er nog een aantal no-name groepsets die je terugziet op de goedkoopste modellen. Ons advies: niet doen.

Het verschil tussen de groepen, kenmerkt zich in de kwaliteit van de onderdelen, het gewicht, gebruiksgemak en duurzaamheid. Zo is een Shimano Sora groep relatief zwaar en vrij gevoelig voor slijtage. Vanaf zo’n €800 vind je al fietsen met een Shimano 105 groepset. Als je budget het toelaat laat je de Sora en Tiagra groep dus ook links liggen.

Heb je wat meer te besteden, dan kun je kiezen voor Ultegra of Dura Ace. Een Ultegra groep is uitstekend materiaal en zeer aan te raden. En nog een stuk goedkoper dan Dura Ace. Dura Ace is er voor de profs en kenmerkt zicht vooral door een nóg lager gewicht. Hierdoor zijn Dura Ace onderdelen echter ook wat gevoeliger voor onderhoud en slijtage. De Ultegra en Dura Ace groepen zijn bovendien beschikbaar in de elektronische Di2 versie.

Campagnolo

Het Italiaanse Campagnolo is de grondlegger van de hedendaagse derailleursystemen. Het merk heeft door de jaren heen een grote fanbase opgebouwd en nog altijd is Campagnolo de keuze van menig liefhebber. De prijzen liggen over het algemeen wat hoger dan bij de Shimano groepen. In prijs oplopend heb je de keuze uit: Centaur, Potenza, Chorus, Record en Super Record. Hierbij ligt de Centaur groep qua prijs en kwaliteit op dezelfde hoogte als de Tiagra groep. Een echte budget-lijn is er dus niet. Vanaf de Chorus groep is er ook een elektronische EPS versie beschikbaar.

SRAM

De groepen van SRAM zijn de laatste jaren flink in opkomst. Ook hier is er niet echt een voordelig instapmodel, de goedkoopste Apex groep is vergelijkbaar met Shimano 105. Daarboven zitten nog (in prijs oplopend) Rival, Force en Red.

Elektronisch schakelen

Als je budget toereikend is, overweeg dan vooral ook een elektronisch schakelysteem. En met toereikend, bedoelen we in dit geval een budget vanaf zo’n €3.000. Een elektronisch schakelsysteem schakelt snel en precies en is zeer onderhoudsvrij. Erg prettig is ook het feit dat de voorderailleur automatisch meebeweegt wanneer je aan de achterkant een paar kransjes op of af schakelt. Dit om te voorkomen dat de ketting tegen je voorderailleur aanloopt. Het kost een paar centen, maar als je het kunt betalen, zou je het echt moeten doen.

Velgremmen of schijfremmen?

Kies je voor een racefiets met velgremmen of schijfremmen? Velgremmen zijn de voordeligste optie en ze zijn bovendien lichter dan schijfremmen. Een nadeel van velgremmen is dat ze in natte omstandigheden soms wat onvoorspelbaar kunnen reageren. Schijfremmen zijn wat dat betreft een stuk betrouwbaarder, die remmen goed onder alle omstandigheden. Ben je echter meer een mooi-weer-fietser, dan maakt het niet zoveel uit. Een ander nadeel van velgremmen, is dat ze voor slijtage zorgen aan je velg. Velgen beschikken hiervoor weliswaar over een speciale remrand, maar vooral bij voordelige wielsets kan deze hard slijten. Uiteindelijk kan dit ervoor zorgen dat je velg inscheurt.

Bij schijfremmen kunnen je nog kiezen tussen mechanisch (voordelig) en hydraulisch (duur). Hydraulische schijfremmen zijn een stuk beter te doseren en dat is wel prettig. Een schrijfrem heeft namelijk een zeer hoog remvermogen.

Ben je van plan om aan wedstrijden mee te doen? Dan is het verstandig om te kiezen voor velgremmen. Schijfremmen worden in het peloton namelijk steeds vaker verboden. De scherpe remschijven kunnen bij een valpartij namelijk ernstige verwoningen veroorzaken.

Het is overigens niet mogelijk om een fiets met velgremmen op een later moment te voorzien van schijfremmen of vice versa.

2. Het frame

De basis van je racefiets: waar moet je op letten?

Carbon of aluminium?

Een racefiets met een aluminium of carbon frame? Dit is vooral een afweging die afhangt van je persoonlijke voorkeur. De meningen zijn dan ook erg verdeeld. Over het algemeen is het als volgt: aluminium frames zijn voordeliger dan carbon frames, carbon frames zijn lichter en comfortabeler. Maar dit is wel een beetje kort door de bocht. Zo kun je vaak beter kiezen voor een high-end aluminium frame dan een instap model van carbon voor dezelfde prijs. Houd er verder rekening mee dat carbon frames vaak wat fragieler zijn en dus gevoeliger voor scheurtjes etc. Let ook goed op de garantiebepalingen!

Voor de compleetheid: naast carbon en aluminium kun je ook nog kiezen voor staal of titanium. Voor beide materialen zijn nog veel liefhebbers te vinden, maar dergelijke frames zijn vandaag de dag vaak een kwestie van maatwerk.

Maar zoals gezegd, het is vooral een kwestie van persoonlijk voorkeur. Lees je vooraf goed in en zoek op internetfora naar ervaringen van anderen.

Frametype en maat

Naast het materiaal, verschillen frames onderling ook erg in geometrie. Dit heeft direct gevolg voor je zithouding op de fiets: iets comfortabeler of zeer sportief bijvoorbeeld. Daarnaast is iedere fiets in verschillende maten beschikbaar. Het is aan te raden om je goed te laten inmeten door een specialist.

3. De wielen

Een nieuwe racefiets koop je natuurlijk inclusief een setje wielen. Er zit echter nogal wat verschil in kwaliteit, gewicht en aerodynamica. Koop je een racefiets tot €1.000, dan zal daar geen super luxe wielset op zitten. Maar geen zorgen! Een nieuwe wielset is zo’n beetje de gemakkelijkste upgrade die je kunt doen. En dan gebruik je die oude set gewoon lekker in de winter ofzo.

Een nieuwe wielset heb je al voor zo’n €100, maar je kun ook met gemak €2.000 uitgeven. Het verschil zit hem in het materiaal (carbon/alu), aerodynamica en het gewicht. Duurdere wielen zijn echter niet per definitie de beter keuze, dit hangt af van het gebruik.

Velgen

Wil je een zo licht mogelijke fiets? Dan ben je aangewezen op carbon velgen. Carbon wielen hebben over het algemeen een hogere velg. Dit maakt de fiets aerodynamisch, maar tegelijkertijd gevoelig voor zijwind. Hoe hoger de velg, hoe groter dit effect. Carbon wielen zijn dan ook vooral geschikt bij hoge snelheden, ideaal dus als je flink gaat stampen door de Nederlandse polders. Ga je het hooggebergte in, dan heb je er niet zo heel veel aan. Bovendien genereren je remmen in de afdaling zoveel hitte, dat je carbon velgje daar weleens aan kan bezwijken.

Het type velg bepaalt bovendien welke soort banden erop gemonteerd kunnen worden. Je hebt hierin de keuze tussen velgen voor draad/vouwbanden, tubeless en tubes.

Clincher velgen voor draad- en vouwbanden

Bij racefietsen wordt het meest gebruik gemaakt van draad- en vouwbanden. Deze kunnen gemonteerd worden op een clincher velg. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een binnenband en een buitenband die achter de opstaande randen van de velg haakt. Het voordeel van clincher velgen is het gemak waarmee je een binnenband kunt vervangen wanneer je onderweg lek rijdt.

Tubeless

Dit type band heeft geen binnenband, maar maakt gebruik van hetzelfde systeem als autobanden. De velg is volledig luchtdicht en door de luchtdruk in de band wordt deze tegen de velgrand aangedrukt. Wat vloeibare latex in de band zorgt vervolgens voor een luchtdichte verbinding. Dit type velg wordt vooral veel gebruikt bij het mountainbiken.

Tubular of tubes

Tubes zijn eigenlijk een binnen- en buitenband ineen. De velg beschikt over een lichte holling waar deze band precies invalt. Om te voorkomen dat de band eraf rolt, moet deze worden vastgelijmd aan de velg. Je begrijpt dat je een tube onderweg dus niet even snel kunt vervangen. Tubes hebben een iets lagere rolweerstand en je kunt er met een lagere bandenspanning mee rijden. Nu is dat laatste bij een racefiets natuurlijk niet gebruikelijk, maar in de cyclocross is het een groot voordeel.

Spaken

Los van de goedkoopste wielsetjes, beschikken wielen vaak over platte, aerodynamische spaken. Mooi meegenomen, toch weer wat winst op de luchtweerstand. Daarnaast zijn spaken er ook in carbon, maar over het algemeen zijn ze van staal.

Lagers

Goede lagers kenmerken zich vooral in een lange levenscyclus. Alle nieuwe wielen draaien bij aankoop als een zonnetje. Goede wielen doen dat na een paar jaar in barre omstandigheden nog steeds. Kies dus voor een setje met hoogwaardige industriële lagers.

4. Awesomeness

Leuk hoor, dat je een snelle fiets hebt. Het wordt pas echt cool als ‘ie er ook snel uitziet. Boezem je maten bij voorbaat angst in als ze je nieuwe fiets zien. Kies gewoon voor die duurdere matzwarte finish met neon oranje accenten en extra hoge velgen.

5. Tweedehands racefiets kopen?

Benieuwd of dat racefietsen wel echt iets voor jou is? Dan kun je natuurlijk eerst voor een tweedehands racefiets kiezen. Maar let op dat je wel iets goeds koopt: rijdt ‘ie niet helemaal honderd procent, dan is de lol er snel af.

Met een tweedehands fiets kan een hoop mis zijn. Waar moet je op letten?

Frame

Is het frame recht? Zitten er scheuren of deuken in? Check vooral bij carbon en aluminium fietsen ook de bevestigingspunten rond de zadelpen en stuurpen: deze worden vaak te strak vastgedraaid wat leidt tot scheurtjes. Controleer ook of alles nog los komt, zijn stuur en zadel nog te verstellen?

Slijtage

Versleten ketting, cassette en voorbladen zijn een drama om mee te fietsen. Het is soms lastig om deze slijtage vast te stellen. Vervanging van deze onderdelen kan flink prijzig zijn.

Speling

Veel oudere racefietsen vertonen ongewenste speling in trapas en het balhoofd (bevestiging van voorvork in het frame). Loop dit goed na en check of ze nog soepel draaien.

Wielen

Controleer of de wielen recht zijn en of er geen speling in de as zit. Kijk of ze nog soepel draaien, de as moet geen rauw geluid maken. Controleer ook de remrand van de velg, als deze erg hol is bestaat de kans dat hij bijna doorscheurt. Nieuwe banden zijn ook vrij prijzig, dus het is mooi meegenomen als er goede banden op zitten.

Versnellingen

Maak een goede testrit en schakel door alle versnellingen heen. Shifters aan het stuur hebben vaak de neiging om kapot te gaan. Je herkent de advertenties op Marktplaats door de tekst ‘versnellingen moeten even worden afgesteld’. In werkelijkheid staat hier: ‘shifters zijn kapot, maar ik doe gewoon alsof ik er geen verstand van heb’.

Remmen

Uiteraard check je ook nog even of de remmen goed werken. Hier kan echter niet heel veel aan kapot gaan. Misschien dat de kabels wat roestig zijn, waardoor het remmen wat zwaar gaat. Dan moet er even een nieuw setje remkabels op. De remblokken kunnen wat versleten zijn, ook dat is een kleine ingreep.

Je kunt online een prima tweedehands racefiets kopen, maar er zijn ook een hoop valkuilen. En als je eerste racefiets een halfgaar exemplaar is, is de kans groot dat de sport nooit echt bij je aanslaat. Maar of je nu voor nieuw of gebruikt kiest: we wensen je veel succes met je zoektocht en een hoop veilige kilometers!

Racefiets kopen?
Kies de racefiets die bij je past

Lightweight

Ga je veel de heuvels en bergen in? Dan heb je baat bij een zo licht mogelijke fiets.  Misschien is een lightweight racefiets wel wat voor jou. Deze fiets is er immers voor gemaakt om te klimmen.

> Bekijk hier het aanbod Lightweight racefietsen

Endurance racefietsen

Endurance

Ga je voor de lange tochten van 6 uur en langer? Dan is een beetje comfort wel gewenst. Misschien is een endurance racefiets wel de variant voor jou.

Aero racefietsen

Aero

Blijf je binnen de gelederen van de Nederlandse polder? Dan is de wind je grootste tegenstander. Dit gevecht kun je het beste aangaan op een aerodynamische racefiets.

> Bekijk hier het gehele aanbod Aero racefietsen

elektrische racefiets

Elektrische racefietsen

Het klink misschien vreemd, maar een elektrische racefiets is zo gek nog niet. Handig als je een heuveltje moet bedwingen. Zelfs profs rijden wel eens met elektrische racefietsen. Levert je wel een levenslange schorsing op.

> Bekijk hier het aanbod elektrische racefietsen

comfort racefiets

Comfort

Een comfort racefiets biedt, zoals de naam al doet vermoeden, wat extra comfort. De zithouding is net iets minder sportief en een slecht wegdek dreunt wat minder hard door je ruggengraat.

> Bekijk hier het aanbod Comfort racefietsen

tijdrit racefiets

Tijdritfiets

Als je geen vrienden hebt om mee te racen, kun je altijd nog de race tegen de klok aangaan. Hiervoor heb je een tijdritfiets nodig. Zowel de fiets zelf, als de zithouding op de fiets zorgen voor een aerodynamisch geheel.

> Bekijk hier het aanbod Tijdrit racefietsen

cyclocross racefiets

Cyclocross

Een cyclocrosser is een racefiets waarmee je off-road kunt crossen. De sport is immens populair in België, in Nederland wat minder. Koop er een setje racewielen bij en je kunt er ook prima mee de weg op.

> Bekijk hier het aanbod Cyclocross racefietsen

gravel racefiets

Gravel

De gravelfiets is een relatief nieuw fenomeen in de wielerwereld. Dit type fiets houdt het midden tussen een reguliere racefiets en een cyclocrosser. Iets minder weerstand op de weg, iets minder grip naast de weg.

> Bekijk hier het aanbod Gravel racefietsen

Reacties