Getest: B’twin Elops 900 E

B’twin Elops 900 E: Instapmodel E-bike

Met een verkoopprijs van slechts €1099 is de Elops 900 E één van de goedkopere elektrische fietsen op de markt. De fiets wordt in eigen huis gemaakt bij Decathlon en is ook uitsluitend daar te verkrijgen. Geen tussenhandel en dus blijft de prijs laag. Maar is deze frivole ebike zijn geld waard?

Bekijk hier de Elops 900 E

Eerste indruk

Het aanschaffen van een goedkope elektrische fiets brengt best een risico met zich mee. De bouwkwaliteit kan tegenvallen, de onderdelen slijten sneller en de elektrische aandrijving laat soms te wensen over. Toch willen we deze 900 E een kans geven, na onze goede ervaringen met zijn luxere broer, de Elops 920 E.

De Elops 900 E toont veel overeenkomsten met de 920 E, het verschil zit hem vooral in het type aandrijving. De 900 beschikt over een achterwielmotor in combinatie met een derailleur versnelling. Beide modellen worden geleverd met dezelfde energiebron, een 418 Wh accu met Samsung onderdelen, goed voor zo’n 40-70km fietsplezier.

Als je wegrijdt geeft de 900 je de indruk dat je op een high-end e-bike zit. De ondersteuning is lekker krachtig en bovendien erg stil. De afwezigheid van een krachtsensor is wel een gemis, maar voor deze prijs hadden we die ook niet verwacht. Je moet de eerste halve meter even op eigen kracht doen voordat de motor aanspringt. Dit kan lastig zijn wanneer je een keer de heuvel op wilt wegrijden.

Hij schakelt soepel door alle 7 versnellingen en het bereik van de versnellingen is ook dik in orde. Dankzij de krachtige schijfremmen sta je ook snel weer stil, al kost het wat meer kracht om ze te bedienen dan bij hydraulische remmen.

We halen tussen de 60 en 75 km op een volle accu, dus dat is helemaal in orde. Uiteraard zal de actieradius na verloop van tijd iets afnemen – dat is zo bij alle merken. Jammer genoeg is het niet mogelijk om een nog zwaardere accu aan te schaffen.

Al met al zijn we best onder de indruk van de 900 E. Je krijgt een hoop E-bike voor slechts 1100 €.

250 Watt borstelloze achterwielmotor

Elops 900 achterwielmotor detailBij voordelige e-bikes zien we voornamelijk modellen met een voorwielmotor. Het is daarom wel verrassend dat de Elops 900 E is afgemonteerd met een achterwielmotor. Dit heeft zo zijn voor- en nadelen:

  • Aandrijving op het achterwiel geeft een natuurlijker rijgevoel
  • Er wordt niet ‘getrokken’ aan je stuur, zoals bij een voorwielmotor
  • Een achterwiel motor is niet te combineren met een naafversnelling (een enkele uitzondering daargelaten)

Een probleem dat we vaker tegenkomen bij achterwiel-aangedreven e-bikes is het breken van spaken. De spaken zijn namelijk een stuk korter en er komt een grotere spanning op te staan. Na een rondvraag onder bezitters blijkt dat dit probleem zich bij de Elops 900 E ook wel voordoet, hetzij slechts sporadisch.

Bouwkwaliteit

Het frame van de Elops 900 E is vrijwel gelijk aan alle overige Elops modellen. Het aluminium frame is sterk en voorzien van een goede coating. De geïntegreerde LED-koplamp geeft het geheel wat extra cachet, waardoor je niet direct ziet dat het een hele voordelige fiets is. De geveerde vork is een grote pre, eigenlijk onmisbaar een e-bike. Verder is de Elops voorzien van mechanische schijfremmen en Shimano Altus 7 speed versnellingssysteem met derailleur. Zoals je kunt verwachten is het meeste materiaal entry-level en heb je kans dat onderdelen zoals de ketting en de cassette sneller slijten. De onderdelen zijn overigens wel vrij eenvoudig te vervangen.

Conslusie: kopen of niet

Met de B’twin Elops 900 krijg je waar voor je geld. Als je van plan bent om een ebike te kopen en je wilt niet veel meer dan die 1100 € uitgeven, dan is de 900 E absoluut één van de beste keuzes. Als je echter iets meer kunt uitgeven, dan doe je er toch slim aan om eens de Elops 920 E of zelfs de Elops 940 E te overwegen.

Ga naar de Elops 900 E

Job

Job is onze e-bikespecialist. Vraag hem het hemd van het lijf over motorsystemen en accu's.
Fietst op: Custom made fixie